News

Upcomming 2022

STOERE Bloemen, Commission City of Amsterdam, presentation november 2022


GIANT Centaur GIRL, Commission Beeldengalerij,
opening reception 2.10.2022 15:00 uur Hertenkamplaan, Haarlem Welcome!



Sisters, Grosse Geister, H. 2.5m , 2021 courtesy: VDC van Deursen Collection

Lustwaranda, Tilburg, NL 26.6-02.10.2022
GODHEAD-IDOLS IN TIMES OF CRISIS

Participating artists Alma Allen (US) – Evgeny Antufiev (RU) – Marieke Bolhuis (NL) – Gisela Colón (US) – Kim Dacres (US) – Hans Josephsohn (CH) – Susanne Ring (DE) – Lukas Schmenger (DE) – Henk Visch (NL) – Not Vital (CH) curator Chris Driessen

https://lustwarande.org/programma/evenementen/godhead-idols-in-times-of-crisis

.

Big Sister, 242x100x70, 2021


Landgoed Anningahof – Sculptures 2022 15.5 -30.10. 2022
https://www.anningahof.nl/beelden-2022/


Participating artists
Armando, Yasser Ballemans, Kevin Bauer, Caspar Berger, Ari Berkulin, Willem Besselink, Kees Bierman, Maze de Boer, Ellen Boersma, Jan Bokma, Marieke Bolhuis, Merijn Bolink, Kevin van Braak, Sander Buijk, Erik Buijs, Sjoerd Buisman, Niels van Bunningen, Tom Claassen, Karin van Dam, Karin Dekker, Wia van Dijk, Nicolas Dings, Puck van Donselaar, Jonathan van Doornum, Moritz Ebinger, Gertjan Evenhuis, Bert Frijns, Helen Frik, Sander Goosen, Groenewoud&Buij, Willem Harbers, Jeroen Henneman, Ewerdt Hilgemann, Gerard Höweler, Esther Jiskoot, Ad de Jong, Marieke de Jong, Ton Kalle, Wouter Klein Velderman, Frank Koolen, Jeffry Koopman, Maartje Korstanje, Bastienne Kramer, Ruud Kuijer, Felipe van Laar, Ralph Lamberts, Herman Lamers, Herman Makkink, Marjolijn Mandersloot, Ronald van der Meijs, Vika Mitrichenko, Olaf Mooij, Bart Nijboer, Herbert Nouwens, Reinoud Oudshoorn, Michiel van Overbeek, Michel van Overbeeke, Pim Palsgraaf, Chris Peterson, Jens Pfeifer, André Pielage, Onno Poiesz, Pieter W. Postma, Cecilea Rebergen, Adriaan Rees, Tejo Remy & Rene Veenhuizen, Nick Renshaw, Paul de Reus, Cornelius Rogge, Marc de Roover, Rosa Spier Groep, Jehoshua Rozenman, Ian Paul de Ruiter, Elisa van Schie, Arie Schippers, Lisa Sebestikova, Paul Segers, Tanja Smeets, Luk van Soom, Spacecowboys, Willem Speekenbrink, Elisabeth Stienstra, Frank Straatman, Rob Sweere, Shinkichi Tajiri, Maurice van Tellingen, Sjoerd Tim, Joost van den Toorn, Art van Triest, Mirjam Veldhuis, Levi van Veluw, Peer Veneman, Rein Verhoef, Henk Visch, Jan Eric Visser, Rob Voerman, Sjef Voets, André Volten, Auke de Vries, Josua Wechsler, Tine van de Weyer, Bas de Wit, Niko de Wit, Marjolein Witte, Margot Zweers, Joyce Zwerver.

M. , 78x60x220cm, 2022

group show Human Menselijk, Leerdam, NL 4.8-10.9.2022
curator Piet Augustijn, http://www.hofjevanaerden.nl

.

H(a)L in Frank Taal Galerie, Rotterdam, NL 2.7-17.7.2022
HALF MENS, HALF DIER, HALF TOMAAT, HALF VENKEL, HALF PREI
curators: Lamers and Serafijn.
Participating artists : Marieke Bolhuis, Simon Keizer, Gerard Koek, Herman Lamers, Q.S. Serafijn.

.


2021 24/9 – 12/12 [No man is an Island] Niemand is een eiland, IJsberg Damme Belgium
Curator Jan Moeyaert https://stichtingijsberg.be/activiteiten/d21.html

All works made during my residence at EKWC Oisterwijk NL.

CHRISTOPHE ANNYS (BE) ● STEPHAN BALLEUX (BE) ● SEMȂ BEKIROVIĆ ● FLORIS BOCCANEGRA (BE) ● MARIEKE BOLHUIS (NL) ● SARA BOMANS (BE) ● LOUISE BOURGEOIS (FR) ● DIRK BRAECKMAN (BE) ● HELMIE BRUGMAN (NL) ● MAARTEN CEULEMANS (BE) ● JOHAN CLARYSSE (BE) ● CAROLINE COOLEN (BE) ● CHRISTOPHE COPPENS (BE) ● ISAAC CORDAL (ES) ● MARIANNE CSÁKY (HU) ● EDDY DE BUF (BE) ● LAURA DE CONINCK (BE) ● THIERRY DE CORDIER (BE) ● SANNE DE WOLF (BE) ● TIMMY DECOENE (BE) ● KATRIN DEKONINCK (BE) ● TRACEY EMIN (VK) ● LEE EUN YOUNG (KR) ● MARC GALLE (BE) ● JEANNO GAUSSI (AF) ● FEMKE GERESTEIN (NL) ● NEOZA GOFFIN (BE) ● JADOT & BARBIER (BE) ● STANISLAS LAHAUT (BE) ● ANTTI LAITINEN (FI) ● THOMAS LEROOY (BE) ● WILLIAM LUDWIG LUTGENS (BE) ● ELKE LUTGERINK (NL) ● WARRE MULDER (BE) ● RONALD OPHUIS (NL) ● PIRÒ PALLAGHY (HU) ● JOKE RAES (BE) ● STEPHANE THIDET (FR) ● NINA VANDENBEMPT (BE) ● CORRY VANDERMASSEN (BE) ● NATHALIE VANHEULE (BE) ● JONAS VANSTEENKISTE (BE) ● NILS VERKAEREN (BE) ● KATLEEN VINCK (BE) ● GUY VORDING (NL) ● COLIN WAEGHE (BE)

.

2021      1 -7/ 17-10   ArtZuid, Amsterdam     https://www.artzuid.nl/

The Amsterdam Sculpture Biennial will more than 80 works of art of 50 international artists along the 5 km route.
My Sculptures Big Sister can be seen at the Prinses Amaliaplein near Station Zuid and Sisters can be found in front of the Hilton Hotel at the Apollolaan and are supported by the Mondriaan Fund.
The Sisters stands for inclusion and diversity, but above all for the female power to embrace and empower. Go for a hug and dance!

Curator Ralph Keuning, Director Cintha van Heeswijck, Artists: Natasja Alers (NLD) Jean Marie Appriou (FRA) Armando (NLD) Atelier van Lieshout (NLD) David Bade (CUW) Sita Bandringa (NLD) Carlos Blaaker (NLD) Marieke Bolhuis (NLD) Carlo Borer (CHE) Suze Boschma Berkhou (NLD)Hans van de Bovenkamp (NLD)Johannes Büttner (DEU) Nelson Carrilho (CUW) Fernando Sánchez Castillo (ESP) Sandro Chia (ITA) Ivan Cremer (NLD) Sokari Douglas Camp (NGA) Nick Ervinck (BEL) Lotti van der Gaag (NLD) Guido Geelen (NLD) Klaas Gubbels (NLD) Raquel van Haver (NLD) Leiko Ikemura (JPN) Piet van de Kar (NLD) KAWS (USA) Jerzy Jotka Kędziora (POL) Joseph Klibansky (NLD) Huub en Adelheid Kortekaas (NLD) Klara Kristalova (SWE) Laura Lian (GBR) Nel van Lith (NLD) Sarah Lucas (GBR) Ziyanda Majozi (ZAF) Tirzo Martha (NLD) Jonathan Meese (JPN) Joanneke Meester (NLD) Eline Muriël (NLD) Marcel Pinas (SUR) Jaume Plensa (ESP)Marc Quinn (GBR) Arne Quinze (BEL) Auguste Rodin (FRA) Ugo Rondinone (CHE) Iris le Rütte (NLD) Ursula von Rydingsvard (USA) Lin May Saeed (DEU) Karen Sargsyan (NLD) Carin Scholten (NLD) Jan Snoeck (NLD) Arjanne van der Spek (NLD) Johan Tahon (BEL) TAL R (DNK) Rob Voerman (NLD) Zhan Wang (CHN) Anne Wenzel (NLD) Ronald Westerhuis (NLD) Erwin Wurm (AUT)

.

2021    till 31 october  Anningahof, Zwolle NL   http://www.anningahof.nl installation  Once…[Sapiens]  

My installation is in one of the indoor spaces, in the other are small sculptures for sale of most artist who’s big works are in the beautifull park!
Interviews @ Anningahof TV Oost : SPUNCK NL
https://www.rtvoost.nl/…/1098/SPUNCK/aflevering/590971
at 8:24 and 21:50 minutes I’m interviewed

.

2021  Marieke Bolhuis her first big Book!  Monography, Sisters, we are family, Bilingual Eng/NL, 144 pages, full colour, cover with silver print, 20 euro available @ArtZuid, @Stedelijk museum Amsterdam @EKWC Oisterhout or send an email if you want to acquire a copy.  Supported by the Mondriaan fund

.

3 juli 2021          Testcase         https://sundaymorning.ekwc.nl/test-case-xxiii/

2020    15-9 / 15-12  Artist in Residence sundaymorning@EKWC | The European Ceramic Work Centre,  NL

2020   en 2021    Mondriaanfonds

2020      My Home, My Castle, Museum POP-UP MOA  Huis Oud-Amelisweerd, a fragment of the famous tire prints, there is No place date 1992 are on show amoung new photowork.  https://www.popupmoa.nl/

.

Oud Amelisweerd, ‘There is no place…’, wall paper on lin,1992 and new photo work date 2020


2019     I’m very proud about the documentary by Stijn van Santen ‘The extended studio’                                                                 https://youtu.be/PhM_NhaGptc

.

.

Detail installation NO Dreamtime, Stadsfestival Damme, Belgium 2019

Bolhuis will show a large installation in a chapel from the 13th century. More art works in the old historic town of Damme work of 87 visual artists and poets amoung, Marie-Jo Lafontaine, Michelanglo Pistoletto Johan de Wilde, Berlinde de Bruyckere, Stief DeSmet, Anne Wenzel   
Curator Jan Moeyaert                     

.

Installation NO DREAMTIME!, 2019 stadsfestival Damme, Belgium

The installation consists of three parts. On the Altar, the ongoing painting of the darkest day, is ‘painted’ with 24 unseeing figures. Along the edge, they stand swaddled in gold and silk, celebrating their position, ignorant of the depth in front of them. The clothes drip from the altar. Only the white shirt has lasted for generations, an heirloom.
The sculpture, Icarus Flip Bacchus, floats in front, above the graves, and also literally mirrors the back of man.
Finally, assembled from various materials, the horse spins on its axis, the vulnerable Not Bambi: It’s About Balance.

.

Installation Related, 2.2X6 M, Loods 6, Amsterdam NL 2019
 

.

Detail:  Walking up and down trough life 30 meter long installation of mirror panels, Big Art, 
Zaandam, NL 2019  Curator Anne van der Zwaag


 

Installation Don’t look away, Watou, Belgium 2019 
Curator Intendant Jan Moeyaert


Het oeuvre van Marieke Bolhuis is bijzonder veelzijdig en bevat zowel schilderijen als sculpturen, installaties en foto’s. Met haar kunstenaarspraktijk schept Bolhuis een nieuwe beeldtaal die voortdurend organisch lijkt te groeien. Ieder beeld van Marieke Bolhuis is een herneming van wie zij zelf is. Het zijn uitingen van en oefeningen in handhaving. Ze laat haar beelden zien in permanente tuimelingen van mogelijke zienswijzen.
In 2012 begon Bolhuis te werken aan ‘de Mens’. Kleine sculpturen ontstonden uit aardse materialen. Na jarenlang installaties over sporen van de mens in het landschap gemaakt te hebben ontstond het verlangen zich met de mens te verhouden. Al snel waren er drie levensgrote beelden die ze tot op de dag van vandaag transformeert en fotografeert.
De installaties van Marieke Bolhuis vragen ruimte. De kunstenaar wil ook dat je er als toeschouwer in kan dwalen om het werk te ervaren. De sculpturen die Bolhuis in haar installaties presenteert zijn suggestief en poëtisch. Uit moderne en oude materialen als gips, zijde en gerecycleerd textiel maakt de kunstenaar gestalten die een spiegel zijn voor de ziel. Haar beelden zijn nooit statisch maar worden voortdurend bewerkt, beschilderd, uit elkaar gehaald en opnieuw samengesteld,… Elke stap  die Bolhuis onderneemt in de creatie van haar sculpturen wordt bovendien gefotografeerd waardoor het scheppingsverhaal te volgen is. Door die op spiegel af te drukken in kleur en zwart wit, positief en negatief, in twee helften worden zoveel mogelijk lagen zichtbaar en wordt je als bezoeker onderdeel. Kijk je naar heden en verleden.
Voor Kunstenfestival Watou creëerde Marieke Bolhuis een vervolg op haar installatie The Extended Studio, een zeven dagen durende dagelijks veranderende installatie die ze eerder presenteerde in de Kunstkapel in Amsterdam. Gedurende een week deed Bolhuis er dagelijks aanpassingen aan de installatie waarbij ze de beelden opnieuw ordende, afbrak en opbouwde. Zo werden nieuwe lagen en gewaarwordingen zichtbaar en kon haar werk zich steeds opnieuw met elkaar verhouden en in dialoog gaan. Het dagelijkse scheppen verwonderde de kunstenaar even intens als de bezoeker en ze ging dan ook enthousiast in op de vraag om voor Kunstenfestival Watou opnieuw aan de slag te gaan. Het eindresultaat valt nog het best te omschrijven met de woorden van Alex De Vries na een bezoek aan het atelier van Bolhuis: “Met haar beelden heeft Marieke Bolhuis een familie aan beelden om zich heen gemaakt. Als ze die familie in haar atelier uitstalt, zie je een bloedlijn lopen tussen ieder afzonderlijk beeld. Ze zijn allemaal met elkaar verbonden. Ze bewegen om elkaar heen. Ze gloeien en geven licht. Ze gaan teloor en verrijzen”

Gebaseerd op tekst van  Alex De Vries 

                           
a visitor about Don’t look away @Watou
Excellent! Reminding me of a cross between Rebecca Warren and Judith Scott with a double dose of character. Very moving 

Artphy, Onstwedde NL  groupshow  Transience,  2019

.

Solo The Extended Studio, day 1, the Art Chapel, Amsterdam 2019
a continuously changing exhibition 

The extended Studio, a on a daily base changing exhibition. For one week I used the 300m2 of the amazing Chapel to realize an installation of 24 panels on mirror and re-arranged my sculptures on a daily base. Never seen combinations did appear! Mixing figures, revealing layers of time and psyche in a continuing poetic and humorous shuffle. 

Day 2 @ Art Chapel

In 2019, I built a series of installations, entitled Extended Studio.
These exhibitions were not static, but changed, preferably daily. The studio practice thus became public. For example, at Amsterdam’s Art Chapel, there was an opening every evening. During the day I continued to work on the installations. New works emerged. There were reactions from visitors each night, and I shared the sculptures on social media. For me, there were the extraordinary encounters and conversations.
The speed of the working process and the temporary use of the exhibition space – just one week – created a crazy work flow. I might have divined the starting point and one or two steps further beforehand, but then there came that special chemistry where images flow from your hands of their own accord. Looking back, they turned out to be incredibly to the point, and to enter into a powerful dialogue with each other.

Stijn van Santen filmed this in a fine documentary. See https://youtu.be/PhM_NhaGptc

.

Day 3 @ Art Chapel

Tegen de muur een 24 delige installatie op spiegels. Deze strokenspiegel van 31x220cm zijn net zo breed als de ramen hoog zijn en gaan daardoor een relatie aan met de architectuur. Op de spiegels staat de helft van een mens afgebeeld in positief of negatief, in kleur of zwartwit.  De spiegels zijn onderling verwisselbaar en zo ontstaan nieuwe mens-afbeeldingen als ze naast elkaar worden gezet. Niemand bestaat uit maar één laag. Ook de bezoekers zullen met hun spiegelbeeld onderdeel worden van de installatie. Het wordt door het spiegelen een beleving, je bent onderdeel van het nu en de geschiedenis. De figuren verwijzen naar oude en nieuwe verhalen. Ik stel me voor de hele Kapel een spiegelmuur vol gedaanten in spiegel en schaduw. Het fotowerk is daardoor verbindend. De spanningen die er ontstaan tussen het kiezen van welke helften bij elkaar een nieuw persoon worden zijn fascinerend. Een memoryspel ontstaat wanneer je helften bij elkaar gaat zoeken die gescheiden zijn.
Gedurende de week zullen de spiegelstroken in verschillende samenstellingen en ordeningen worden geplaatst.
In het midden van de ruimte staan sculpturen die continu veranderen. Ik wil dus iedere dag in het midden van de ruimte een andere beeldengroep maken en fotograferen. De foto’s tegen de muur laten eerdere stadia van de sculpturen zien.
Kortom zowel op de vloer als tegen de muur zal het een dynamisch geheel worden. Het mooie van deze ruimte is dat de cirkelgang van de veranderende werken benadrukt wordt door de ronde tentoonstellingsruimte.
Een Panorama! Om deze reden wil ik hier heel graag mijn continu tentoonstelling maken.
Round and round it goes!

Day 4 @ Art Chapel   Battle of Man

.

Day 5 @ Art Chapel Idol F. and Mirror-Mirror

Hotel Solo, moments of Trust, Club Solo, Breda 2018
curator Tent Haus, Oslo

Big Art # 3 Bijlmerbajes NOT BAMBI, 320x30x165cm, wood rope Pu Foam, motor, 2018
curator Anne van der Zwaag

https://www.facebook.com/marieke.bolhuis.31/videos/1948960771839325/UzpfSTEwMDAwMTc2MjY0MjQzMToxOTUyNzg4ODc4MTIzMTgx/

Biënnale kunst in de Heilige Driehoek 16-9-2017 / 22-10 2017  OLV Abdij, Oosterhout, NL
Curator Guus van den Hout

Onze Lieve vrouwenabdij, Oosterhout, NL  Artist In Residence 18/4 -9/6/2017